Rustmeting

Voor wie?

De rustmeting is een standaard onderdeel dat we naast de inspanningstest uitvoeren. Hoe goed en hard je ook traint, als je lichaam niet goed kan herstellen heeft de training een stuk minder zin.

 De waardes die we uit de rustmeting halen geven inzicht in een aantal belangrijke factoren die bepalen hoe goed je herstelvermogen is. Dit herstelvermogen is essentieel om je sportprestaties naar een hoger niveau te tillen. Op basis van de rustmeting kunnen we gericht advies en oefeningen geven om dit te optimaliseren. 

Uitleg rustmeting

Hoe gaan we dit doen?

De rustmeting wordt uitgevoerd in een ontspannen houding, liggend op de behandelbank. Met een speciale hartslagmeter worden een aantal waarden gemeten die inzicht geven in jouw herstelvermogen. De meting duurt ongeveer een kwartier en wordt afgesloten met coaching van je ademhaling. Ademhaling is namelijk de sleutel die leidt tot een beter herstelvermogen. Deze tips kun je direct thuis in gaat zetten!

Wat kom je te weten?

Hartritmevariabiliteit

De tijd die tussen twee opeenvolgende hartslagen ligt, noemen we de hartritmevariabiliteit (HRV). 

Hoe groter de variatie tussen je hartslagen, des te beter is je herstelvermogen. De hartritmevariabiliteit is dus een goede indicator voor de modus waarin ons centrale zenuwstelsel zich bevindt. Het geeft aan of we op het ‘gaspedaal’  of op het ‘rempedaal’ staan.

Kijk onderaan deze pagina voor meer achtergrondinformatie over het centrale zenuwstelsel.

Ademfrequentie

Naast de HRV laat ook de ademfrequentie zien hoe goed je in staat bent om te herstellen.

Een ademfrequentie van 5 tot 8 keer per minuut in rust geeft aan dat je in ontspannen toestand bent. Een ademfrequentie die hoger is dan 10 keer per minuut, geeft aan dat het centrale zenuwstelsel al in een actieve toestand is.

Het ‘gaspedaal’ is dan al een beetje ingetrapt en je bent niet in staat om optimaal te herstellen.

 

Rusthartslag

De rusthartslag meet je bij voorkeur altijd op hetzelfde moment en in een voor jou ontspannen situatie. Een uitstekend moment is bijvoorbeeld net nadat je wakker wordt.  

Wanneer je de rusthartslag één keer meet, zegt dit in principe nog niet zoveel. Het wordt interessanter als je dit een periode lang gaat monitoren. Een rusthartslag die na enkele weken of maanden training afneemt, geeft een indicatie dat de conditie verbeterd.

Een verhoogde rusthartslag kan duiden op onvoldoende herstel van training. Ook kan het betekenen dat je een ziekte onder de leden hebt of (langdurige) stress ervaart.

Ademteugvolume

Ademteugvolume is de diepte van de in- en uitademing. Tijdens de inademing komt er zuurstofrijke lucht richting de longen, bij de uitademing raken we zuurstofarme en koolzuurrijke lucht kwijt.

Tijdens inspanning zal de ademteugvolume toenemen, omdat er meer zuurstof nodig is in het spierweefsel. In rust hebben we veel minder zuurstof nodig.

Als er in rust toch  diep wordt ingeademd denkt ons lichaam dat we inspanning leveren en gaat de voet weer op het ‘gaspedaal’. Dit gaat ten koste van het herstelvermogen.

Voor het maken van een afspraak, of meer informatie over de mogelijkheden, neem contact op!

Achtergrond informatie centrale zenuwstelsel

Het zenuwstelsel bepaald of herstel plaats kan vinden. Ons zenuwstelsel heeft twee systemen die actief kunnen zijn: de orthosympathicus (het gaspedaal) en de parasympathicus (het rempedaal). Het is belangrijk dat er op de juiste momenten wordt omgeschakeld tussen ‘gaspedaal’ en ‘rempedaal’. 

Het ‘gaspedaal’ zorgt onder andere voor: stijging van de hartslag, verhoogde ademfrequentie, activatie van de hersenen en verhoging van de spierspanning. Dit systeem wordt geactiveerd bij:

  • Sportbelasting
  • Kortdurende stress (de bus halen, een tentamen maken, een belangrijke bespreking)
  • Langdurende stress (privé situatie, werk gerelateerd, traumatische ervaringen)
  • Ziekte
 
Dit systeem stelt ons in staat om actief en alert te zijn, maar laat geen ruimte voor herstel!

 

Het ‘rempedaal’ geeft ons wel de mogelijkheid om te herstellen. Dit systeem moet het liefst zo snel mogelijk worden ingeschakeld nadat we op het ‘gaspedaal’ hebben gestaan. Door het ‘rempedaal’ in te trappen, zorg je bijvoorbeeld voor: lichamelijke ontspanning, aanvullen van energievoorraden en weefselherstel. We kunnen dit systeem bewust activeren door:

  • Ademhalingsoefeningen
  • Bewegen in de buitenlucht
  • Koud douchen
 

Om optimaal te kunnen herstellen van trainingen is het essentieel om deze modus te activeren!

Reviews

Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.

Samen kijken we wat het beste bij jou past. En als je vragen hebt help ik je uiteraard graag verder.

Ontvang 5 tips voor betere prestaties!

En schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief.

Ontvang 5 tips voor betere prestaties!

En schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief